Omg you guys – jordskokksuppe!

20131101-125448.jpgHei hei hei! For å sitere en vi liker: Fy pøken så godt det er med middag.

Lagde jordskokksuppe etter request fra 50-lappen aka tyben.  Jeg har aldri lagd det før, men lager en del supper for tiden så følte meg MEGAtrygg på at det kom til å bli digg. Og det blei det pinemæ.

Føles litt mer eksklusivt enn blomkålsuppe, så det kommer jeg garantert til å lage igjen. Dessuten er det jo lett som en plett. Hva nå enn det er.
20131101-125519.jpg
Suppa

  • jordskokker
  • et par poteter
  • en sellerirotbit
  • en liten løk
  • et par fedd hvitløk
  • rosmarin hvis man har
  • kjøttkraft
  • fløte
  • S&P

Svetter løk og hvitløk først i olivenolje. «De» reklamerer veldig for at man overhodet ikke trenger å skrelle jordskokk og det er jeg forsåvidt heilt enig hvis man skal ovnsbake eller pannesteke. Ettersom dette skal bli suppe, skreller jeg  alle rotgrønnsakene. Kutter de i like biter og hiver de i  gryta sammen med løken. Setter opp varmen for å få litt smak på ting. Heller på kraft og en rosmarinkvist og lar det koke til det er mørt. Tar opp rosmarinen underveis, når jeg syns den har gitt fra seg nok smak. En slomp med fløte og ei sveiv med stavmikser eller i blenderen, smaker til med pepper og litt syre hvis nødvendig (hadde litt hylleblomsteddik i min faktisk. hilsen spesiell..) så er suppa egenlig klar for å etas.

Pleier alltid å ha noe krønsj oppi  suppa og i dag hadde jeg baconterninger, hakka mandler, og salvie. I tillegg kutta jeg tre vanlige grovbrødskiver i terninger og stekte de i smør og olje. Egentlig smør på flesk (bokstavlig talt), men syns det er fint for mini å ha noe å henge suppa i.  Det er jo ikke alltid innholdet i skjeia blir med heile veien inn i tunnelen hvis du skjønner hva jeg mener.

Bouenos apetittos hombres & seniors.

20131101-125409.jpg

Legg igjen en kommentar