Skrei med rotgrønnsaker og eggesmør


skrei2

Å i sava. Hvilken smørfest! Skreien er njudelig på denne tiden av året, så jeg prøvde meg på en middagsrett inspirert av Rema 1000-heftet (ikke tull), men droppa potetmosen seff. Lavkarbo for ever. Eggesmør har jeg heller ikke laget før, og det var jo megadigg! Anbefales til hvit fisk.

Vanskelighetsgrad: Lett
Tid: ca 45 min

Nok til 2 personer

Du trenger:
– ca 600 g skrei
– 3 gulrøtter
– 1/2 sellerirot
– 1 stor søtpotet
– 2 egg
– ca 150 g smør
– sitron
– 5 fedd hvitløk
– persille
– salt og pepper

Du gjør:

S M Ø R
1. Kok eggene i ca 10 minutter (hardkokte). Avkjøl.

2. Smelt ca 100 g smør i en liten gryte.

3. Kutt eggene i små biter og ha i smøret. Smak til med salt, pepper og dæsj sitron.

G R Ø N N S A K E R
1. Skrell og kutt rotgrønnsakene i en form du liker. Det er lurt at de alle har ca samme størrelse.

2. Ha grønnsakene i en ildfast form sammen med et par skjeer smør, olivenolje, salt, pepper og et par hele hvitløksfedd. Gi alt en smud massasje så det blandes godt sammen.

3. Stek på 200 grader midt i ovnen i ca 15 min – tiden kommer an på hvor store bitene dine er, så følg med!

F I S K E N
1. Fersk skrei? Begynn med å skrape av skjellene på skinnet med en kniv.

2. Skyll filetene i kaldt vann. Krydre med salt og la ligge i ti minutter.

3. Kutt i serveringsstykker. Ha to skjeer smør og to knuste hvitløksfedd i en varm panne. Stek fisken i panna med skinnsiden ned i ca 6 minutter.

4. Avslutt fisken med et par minutter i ovnen. Jeg setter bare hele stekepanna inn.

Serveres på en fin tallerken med en dæsj persille på topp. Jeg glemte persille. Dæ å godt!

skrei

2 kommentarer om “Skrei med rotgrønnsaker og eggesmør

Legg igjen en kommentar